Filmskapare som berör med känsla och kreativitet

Med ett fokus på kvalitet, känsla och kundnytta har Prolounge etablerat sig som en betydande aktör inom rörlig kommunikation. Bolaget grundades med inställningen ”hur svårt kan det vara?” och med en stark vilja att lära sig mer, finna nya lösningar och skapa effektfull film. Genom åren har de utforskat sättet att producera film och idag består teamet av 15 dedikerade medarbetare, där varje individ har unika kompetenser.

När Niclas Tillman tillträdde som vd för fem år sedan tog han sig an uppgiften att vidareutveckla Prolounge i en ny riktning. Genom att forma bolagets utveckling i tre olika faser; analys, etablering och expansion, skapade han och hela teamet en tydlig väg framåt. Niclas arbetar utöver vd rollen, som kundansvarig och producent. En viktig framtidsfråga för Niclas och alla på Prolounge är att följa utvecklingen inom AI och se hur tekniken kan integreras i både erbjudandet och processen. Här ser han stora möjligheter att fortsätta leverera relevanta lösningar till kunder.

Strävan efter maximal effekt för kunden

Prolounge arbetar mot två huvudsakliga kundtyper; dels ”filmårskunder” där de tar ett helhetsgrepp om kundens kommunikation över ett år med syftet att skapa större genomslag och kontinuitet. Och ”projektkunder” som anlitar Prolounge för enskilda produktioner, via reklambyråer eller direkt från slutkund. 

– Oavsett uppdrag är vårt mål att alltid tänka ett steg längre i hur vi kan maximera effekten för våra kunder, både strategiskt och kreativt. Vi tänker på kundens målgrupp, och vill att våra filmer ska synas och vara relevanta för dem, säger Niclas. 

Prolounge skapar film i alla former och format, men med ett fokus på emotionell kommunikation och reklamfilm. Det eftersträvas alltid att få en sammanhållen linje i filmerna och kommunikationen oavsett kanal.

”Hattsystemet” – en intern struktur som gör skillnad 

En av de mest unika delarna i Prolounges arbetssätt är deras ”hattsystem”. Det betyder att alla medarbetare på byrån tilldelas tydliga kompetensroller, så kallade ”hattar”, baserat på sin expertis. Hattarna är inte något som ges ut vid anställning utan något som förtjänas. En gång om året hålls dessutom en högtidlig ”hattceremoni” där nya hattar delas ut. Det är ett tydligt sätt att synliggöra kompetens och bygga stolthet i teamet. 

Viktigt för oss är att förtydliga att vi är specialister, inte generalister. ”Hattsystemet” är både en struktur och en kultur, som hjälper oss att bygga starka team och effektivt leverera hög kvalitet och effekt till våra kunder, säger Niclas. 

Systemet ger tydlighet både internt och externt och underlättar för hur ett team sätts ihop och presenteras mot kund. 

C by West + Prolounge 

När Prolounge stod inför att omforma sitt erbjudande och ta nästa steg i sin tillväxtresa, insåg Niclas behovet av att ta in en extern rådgivare. Hösten 2023 inleddes samarbetet med C by West och Maria Westman, strategisk rådgivare och coach. Maria och Niclas inledde arbetet med att tillsammans paketera företagets utvecklingsfaser, tydliggöra interna processer där en viktig del var att skapa en mer strukturerad onboardingprocess kopplad till det unika ”Hattsystemet”. 

– Vi sökte någon som inte bara förstod vår bransch, utan också kunde se på vår verksamhet utifrån. C by West och Maria har varit ett bollplank, utmanande, inlyssnande, kompetent och närvarande. Hon hjälpte oss att lyfta blicken, förstå vår egen styrka och vässa vårt erbjudande, berättar Niclas. 


För att förankra affärsförståelsen i hela organisationen så utvecklades en skräddarsydd affärsskola för alla medarbetare i samarbete mellan Prolounge och C by West. Programmet utvecklades i ett nära samarbete i en tvärfunktionell arbetsgrupp med nyckelpersoner från Prolounge och Maria Westman från C by West, med målet att inkludera hela organisationen i affärsnyttan. Den genomfördes i tre moduler med fokus på bland annat kundvärde och effektiva arbetssätt. Initiativet gav hela teamet en gemensam utgångspunkt i vad som skapar internt värde och hur man bygger starka kunddialoger med en angelägen ton. Det förstärkte förståelsen för vikten av att verkligen sätta sig in i kundens behov och hur filmleveranser blir motorn i att leverera effektfulla lösningar till kunden. 

Samarbetet har präglats av en kombination av strategisk rådgivning, operativt stöd, insiktsfulla samtal och konkreta handlingar, vilket har gett Prolounge möjligheten att både lyfta blicken och betrakta verksamheten med ett utifrån och in perspektiv. 

 

C by West har varit ett bollplank, utmanande, inlyssnande, kompetent och närvarande.

Niclas Tillman, Prolounge

Sikte på framtiden och förmåga att engagera

Bakom Prolounge framgång finns inte bara teknisk kompetens och kreativ höjd, utan också en stark vilja att ständigt lära, utmana och utvecklas. Bolaget grundades med inställningen ”hur svårt kan det vara?”, en attityd som fortfarande lever kvar och driver teamet framåt. Känslan, kundnyttan och den verkliga effekten är det som står i fokus. Med en förmåga att kombinera kreativ höjd med strategisk precision står Prolounge rustade för framtiden. Genom ett tydligt syfte, ett starkt team och ett ständigt utforskande av nya verktyg som AI, fortsätter de att utveckla både sin affär och sina kundrelationer. Drivkraften att skapa film som berör och att göra det med både känsla och kvalitet, är fortsatt kärnan i allt de gör.

Text: Emma Forssell

Bild: Prolounge

Emma Forssell

Emma Forssell

Marknadskoordinator och projektledare

Expertisområden: Projektledning, Koordinering, Kommunikation, Innehållsproduktion.

Jag gillar att utforska nya idéer framåt tillsammans med kreativa och passionerade människor. Genom att skapa kreativa forum tillsammans skapas ett innovativt samarbete och det ger så mycket både personligt och professionellt.

Min passion ligger i att skapa struktur och ordning genom planering och analys, samtidigt som jag strävar efter att driva effektiva arbetsprocesser. Möjligheten att kombinera struktur och utveckling gör att jag kan integrera min analytiska och min kreativa sida på ett meningsfullt sätt.

Steg 5: Implementering

Aktivering och implementering utifrån hållbarhetsplattformens inriktning.

Steg 4: Summering & rekommendationer

Paketering och summering utifrån tidigare steg. Framtagande av skräddarsytt taktiskt ramverk och inriktning för fortsatt hållbarhetsarete.

Steg 3: Prioritering globala delmål

Kartläggning av delmål kopplat till huvudmål. Förslag till aktiviteter och kommunikation.

Läs mer om de globala målen här

Steg 2: Prioritering globala mål

Sortering och definition av huvudmål efter relevans för verksamheten och framtida satsningar. 

Läs mer om de globala målen här

Steg 1: Identifieringsfas

Identifiering av affär och verksamhet – inkluderat analysarbete, intervjuer och genomgång av olika strategier.

Bert Menninga

Skribent, redaktör och översättare

Expertisområden: Textkommunikation, översättning svenska-engelska, business english

Att få träffa och bli inspirerad av människor i nätverket från hela världen är det roligaste i mitt arbete. Jag gillar att skriva texter som kommunicerar både internt och externt. Detaljerade texter är roliga men också mer övergripande texter.

Som person är jag nyfiken och intresserad och gillar att sätta mig in i en uppdragsgivares affär och kärnvärden. Den bästa textkommunikationen är oftast kopplad till kundens och målgruppens behov och värderingar.

Helena Wildros

Helena Wildros

Kommunikatör och miljövetare

Expertisområden: Hållbarhet, kommunikation 

Det roligaste med att jobba för våra uppdragsgivare är att bygga relationer med organisationer. Jag gillar att delta i kreativa möten och till exempel skissa fram en plan för hållbarhetsarbete. Jag är både processorienterad och kreativ som person.

Mina egenskaper kommer fram bra i ett teamwork, där vi tillsammans tar fram och förverkligar idéer, och sedan lägger en plan för att genomföra och få insatsen att göra skillnad.

Sofia Haag

Sofia Haag

Kommunikatör och producent

Expertisområden: Innehållsproduktion, sociala medier, kommunikation och poddproduktion.

Min passion är att vara kreativ och skapa innehåll som engagerar, inspirerar och utbildar målgruppen. Jag lyssnar till kundens behov och sätter en kreativ prägel på mitt arbete för bästa möjliga resultat. Det är viktigt för mig att vara uppdaterad och nyfiken i det ständigt föränderliga digitala och sociala medielandskapet.

Tillsammans med kunder och andra konsulter får jag chansen att kombinera rollen som projektledare och kreatör i flera spännande projekt.

Maria Westman, grundare av C by West, står lutad mot en vägg med armarna i kors

Maria Westman

Strategisk rådgivare och grundare av C by West 

Expertisområden: Affärsmannaskap, kommunikation, organisationsutveckling

Jag längtade efter att ge plats för mer långsiktig och personlig rådgivning, på ett metodiskt och humant sätt – det var därför jag startade C by West. Det är viktigt för mig att få lära känna min uppdragsgivare, både som människa och för den profession och roll som hen har.

Jag gillar att få vara kreativ, komma med idéer och initiativ. Min bakgrund inom kreation, produktion och konceptutveckling kommer till nytta – jag gillar att pendla mellan det strategiska och det taktiska.

Den löpande rådgivningen för en uppdragsgivare är en pågående process där allt ständigt förändras och utvecklas, det fascineras jag av.

Integritetspolicy C by West AB

Hantering av personuppgifter

Vi på C by West tycker det är viktigt med din personliga integritet. Här förklarar vi hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. Vi tar hand om dina personliga uppgifter på ett korrekt sätt. Vi följer Integritetsskyddsmyndighetens riktlinjer.

Vad är personuppgifter?

Det som menas med personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk, levande, person. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering. All information om dina rättigheter finns på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida:

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/

Personuppgiftsansvarig

C by West AB.är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi lagrar. 

Organisationsnummer 559130-9710. Adress: Västervägen 18, 194 68 Upplands Väsby. 

Om du har frågor mailar du: maria.westman@cbywest.se 

Vilka personuppgifter samlas in om dig och i vilket ändamål?

C by West behandlar dina personuppgifter i syfte att genomföra, utveckla och informera om sin verksamhet. C by West behandlar bland annat namn, e-postadress, telefonnummer och andra kontaktuppgifter som lämnas när C by West tillhandahåller olika tjänster, ingår avtal och samarbeten, upphandlar eller när någon kontaktar oss via e-post.

När C by West ordnar träffar såsom till exempel seminarium och utbildningar behandlas kontaktuppgifter för att kunna administrera träffar och vid sådana tillfällen kan personuppgifter i form av bilder och filmer behandlas.

Vilka tar del dina personuppgifter?

De medarbetare på C by West som behöver ta del av personuppgifterna för att utföra sitt arbete kommer att ta del av uppgifterna i den omfattning som är nödvändig. Ingen tredje part får tillgång till uppgifterna. C by West kommer att behandla personuppgifterna på de sätt som krävs för att följa gällande lagstiftning.

Var behandlas dina personuppgifter?

Inom EU/EES.

Hur länge sparas dina personuppgifter?

C by West behandlar personuppgifterna så länge det är nödvändigt för det syfte som de samlades in för. Dina personuppgifter sparas inte längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål samt rättslig uppfyllnad av lagringsperiod.

Vad har du för rättigheter som registrerad?

All information om dina rättigheter finns på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida:

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/

Rätt till registerutdrag

För oss är öppenhet och transparens är viktigt. Vill du få mer information om vilka personuppgifter som sparas om just dig så kan du begära att få tillgång till uppgifterna. 

Rätt till rättelse

Du kan alltid begära att få dina personuppgifter korrigerade ifall någon av uppgifterna är felaktiga. Du har även rätt att komplettera dina uppgifter inom ramen för ändamålet.

Rätt till radering

Du kan begära radering av dina personuppgifter ifall: uppgifterna inte längre är nödvändiga för ändamålet. Du invänder mot en intresseavvägning som gjorts baserat på berättigat intresse och ditt skäl väger tyngre. Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsinnehåll eller att personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt

Rätt till begränsning

Du har rätt att begära att behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna som behandlas är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tiden som behövs för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta.

Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling

Du har alltid rätt att slippa direktmarknadsföring och att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en intresseavvägning.

Berättigat intresse

Ifall en intresseavvägning används som laglig grund för ett ändamål har du möjlighet att invända mot behandlingen.

Rätt till dataportabilitet

Om rätten av att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig, och som du har lämnat, överförda till annan personuppgiftsansvarig. Förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiskt.

Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras.
Version 1.2, uppdaterad 2021-12-01