Filmskapare som berör med känsla och kreativitet
Med ett fokus på kvalitet, känsla och kundnytta har Prolounge etablerat sig som en betydande aktör inom rörlig kommunikation. Bolaget grundades med inställningen ”hur svårt kan det vara?” och med en stark vilja att lära sig mer, finna nya lösningar och skapa effektfull film. Genom åren har de utforskat sättet att producera film och idag består teamet av 15 dedikerade medarbetare, där varje individ har unika kompetenser.
När Niclas Tillman tillträdde som vd för fem år sedan tog han sig an uppgiften att vidareutveckla Prolounge i en ny riktning. Genom att forma bolagets utveckling i tre olika faser; analys, etablering och expansion, skapade han och hela teamet en tydlig väg framåt. Niclas arbetar utöver vd rollen, som kundansvarig och producent. En viktig framtidsfråga för Niclas och alla på Prolounge är att följa utvecklingen inom AI och se hur tekniken kan integreras i både erbjudandet och processen. Här ser han stora möjligheter att fortsätta leverera relevanta lösningar till kunder.
Strävan efter maximal effekt för kunden
Prolounge arbetar mot två huvudsakliga kundtyper; dels ”filmårskunder” där de tar ett helhetsgrepp om kundens kommunikation över ett år med syftet att skapa större genomslag och kontinuitet. Och ”projektkunder” som anlitar Prolounge för enskilda produktioner, via reklambyråer eller direkt från slutkund.
– Oavsett uppdrag är vårt mål att alltid tänka ett steg längre i hur vi kan maximera effekten för våra kunder, både strategiskt och kreativt. Vi tänker på kundens målgrupp, och vill att våra filmer ska synas och vara relevanta för dem, säger Niclas.
Prolounge skapar film i alla former och format, men med ett fokus på emotionell kommunikation och reklamfilm. Det eftersträvas alltid att få en sammanhållen linje i filmerna och kommunikationen oavsett kanal.
”Hattsystemet” – en intern struktur som gör skillnad
En av de mest unika delarna i Prolounges arbetssätt är deras ”hattsystem”. Det betyder att alla medarbetare på byrån tilldelas tydliga kompetensroller, så kallade ”hattar”, baserat på sin expertis. Hattarna är inte något som ges ut vid anställning utan något som förtjänas. En gång om året hålls dessutom en högtidlig ”hattceremoni” där nya hattar delas ut. Det är ett tydligt sätt att synliggöra kompetens och bygga stolthet i teamet.
– Viktigt för oss är att förtydliga att vi är specialister, inte generalister. ”Hattsystemet” är både en struktur och en kultur, som hjälper oss att bygga starka team och effektivt leverera hög kvalitet och effekt till våra kunder, säger Niclas.
Systemet ger tydlighet både internt och externt och underlättar för hur ett team sätts ihop och presenteras mot kund.
C by West + Prolounge
När Prolounge stod inför att omforma sitt erbjudande och ta nästa steg i sin tillväxtresa, insåg Niclas behovet av att ta in en extern rådgivare. Hösten 2023 inleddes samarbetet med C by West och Maria Westman, strategisk rådgivare och coach. Maria och Niclas inledde arbetet med att tillsammans paketera företagets utvecklingsfaser, tydliggöra interna processer där en viktig del var att skapa en mer strukturerad onboardingprocess kopplad till det unika ”Hattsystemet”.
– Vi sökte någon som inte bara förstod vår bransch, utan också kunde se på vår verksamhet utifrån. C by West och Maria har varit ett bollplank, utmanande, inlyssnande, kompetent och närvarande. Hon hjälpte oss att lyfta blicken, förstå vår egen styrka och vässa vårt erbjudande, berättar Niclas.
För att förankra affärsförståelsen i hela organisationen så utvecklades en skräddarsydd affärsskola för alla medarbetare i samarbete mellan Prolounge och C by West. Programmet utvecklades i ett nära samarbete i en tvärfunktionell arbetsgrupp med nyckelpersoner från Prolounge och Maria Westman från C by West, med målet att inkludera hela organisationen i affärsnyttan. Den genomfördes i tre moduler med fokus på bland annat kundvärde och effektiva arbetssätt. Initiativet gav hela teamet en gemensam utgångspunkt i vad som skapar internt värde och hur man bygger starka kunddialoger med en angelägen ton. Det förstärkte förståelsen för vikten av att verkligen sätta sig in i kundens behov och hur filmleveranser blir motorn i att leverera effektfulla lösningar till kunden.
Samarbetet har präglats av en kombination av strategisk rådgivning, operativt stöd, insiktsfulla samtal och konkreta handlingar, vilket har gett Prolounge möjligheten att både lyfta blicken och betrakta verksamheten med ett utifrån och in perspektiv.

C by West har varit ett bollplank, utmanande, inlyssnande, kompetent och närvarande.
Niclas Tillman, Prolounge
Sikte på framtiden och förmåga att engagera
Bakom Prolounge framgång finns inte bara teknisk kompetens och kreativ höjd, utan också en stark vilja att ständigt lära, utmana och utvecklas. Bolaget grundades med inställningen ”hur svårt kan det vara?”, en attityd som fortfarande lever kvar och driver teamet framåt. Känslan, kundnyttan och den verkliga effekten är det som står i fokus. Med en förmåga att kombinera kreativ höjd med strategisk precision står Prolounge rustade för framtiden. Genom ett tydligt syfte, ett starkt team och ett ständigt utforskande av nya verktyg som AI, fortsätter de att utveckla både sin affär och sina kundrelationer. Drivkraften att skapa film som berör och att göra det med både känsla och kvalitet, är fortsatt kärnan i allt de gör.
Text: Emma Forssell
Bild: Prolounge