Marknadsföreningen Sverige: Över 105 år av nätverkande och samverkan

I över 105 år har Marknadsföreningen Sverige varit en central mötesplats för erfarenhetsutbyte och gemensam utveckling. Föreningen grundades 1919 av reklamchefer i Stockholm mitt i en tid av förändring, med målet att inspireras och stärka varandra. Idag är Marknadsföreningen ett långvarigt nätverk där engagemang och digital såväl som fysisk närvaro från många ideella krafter är kärnan i verksamheten. Trots att organisationen har ett litet initierat team så drivs den av en stark gemenskap med en tydlig ambition: att maximera medlemsnyttan och stärka varje enskild medlem.

Marknadsföreningen Sverige, en ideell förening med rötter i Stockholms reklamvärld, har vuxit till en levande plattform för marknadsförare och kommunikatörer. Här möts yrkesverksamma för att inspireras och utvecklas tillsammans. Med tre heltidsanställda, medlemsansvariga och marknadsprojektledaren Elina, digitala redaktören Per och vd Marie Sommar, skapas mängder av inspirerande event, kurser och mötesplatser där stöttningen från engagerade ideella krafter och partnerskap skapar ett aktivt nätverk. Genom att arrangera evenemang som ”Årets Marknadschef” och hålla kommunikationen ständigt aktuell arbetar teamet för att skapa långsiktig medlemsnytta och en plattform för livslångt lärande och inspiration.

”Det är en liten organisation, vi är bara tre stycken som arbetar på heltid men vi har också många ideella krafter och starka värdefulla partnerskap. Det är verkligen en gemenskap och ett skapande tillsammans som gör det här nätverket.” beskriver Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Sverige.

Marie framhåller att föreningen värnar om livslångt, nyfiket lärande, något som genomsyrar alla föreningens aktiviteter. Hon betonar vikten av att kunna bolla tankar och idéer med andra i liknande roller inom marknadsföring och kommunikation och ser föreningen som en plats där medlemmar kan inspireras och utvecklas tillsammans.

Fokus på medlemsutveckling, hållbarhet och livslångt lärande

Marknadsföreningen arbetar målmedvetet för att skapa en plattform som speglar marknadens växande krav och medlemmarnas behov av inspiration och kompetensutveckling. Genom en kombination av fysiska och digitala mötesplatser, inspirerande evenemang och anpassade kurser, strävar föreningen efter att ge sina medlemmar högsta möjliga medlemsnytta.
”Vi pratar väldigt mycket om livslångt, nyfiket lärande. Det är en del av vårt DNA och en fin kraft när vi samlas och inspirerar varandra.” berättar Marie, som även lyfter fram social hållbarhet som en viktig del för föreningen. Målet är att föreningens arbete ska ge positiva effekter som sprider sig utanför nätverket och skapa mervärden för hela branschen.

Marknadsföreningen har också aktivt integrerat hållbarhetsfrågor och teknologiska framsteg i sitt erbjudande. Genom samarbetet med vVenues och skapandet av en digital mötesplats (Members Lounge) kan man numera ta del av massor online och även on-demand. Vidare har samarbetet med exempelvis utbildningsföretaget Marketing Levels dessutom öppnat för flexibla utbildningar, tillgängliga för medlemmar oavsett geografisk plats. Detta breda program av digitala och fysiska mötesplatser skapar inte bara relevanta utbyten, utan möjliggör en djupare samverkan kring aktuella frågor och utmaningar.

Genom strategiska partnerskap och stöd som juridisk rådgivning och karriärutveckling, stärker Marknadsföreningen sitt medlemskap och bygger ett inkluderande nätverk. Föreningens förmåga att knyta relevanta samarbeten bidrar till att skapa ett dynamiskt och hållbart nätverk som på allvar gör skillnad för medlemmarna och branschen i stort.

En resa mot en mer hållbar förening

I takt med alla nya satsningar har Marknadsföreningen inlett ett framgångsrikt samarbete med C by West. Tillsammans har vi utvecklat en hållbarhetsplattform som kopplar de globala målen till föreningens verksamhet, detta har gjort genom bland annat flertalet workshops.

”Hållbarhet har varit på agendan länge hos oss. Det blir så naturligt att titta på hur vi jobbar själva med det här. Hur kan vi bli en motor för att sprida ringar på vattnet och hur vi också är en del av hållbarhetsarbetet.” säger Marie Sommar.

C by West arbetsprocess kring hållbarhetsarbetet har fungerat fantastiskt bra och hjälpt föreningen att se på verksamheten med fräscha ögon. Marie beskriver att med stöd i ett väl genomarbetat och strukturerat workshop-format har de fått hjälp att sätta ord på föreningens insatser vilket lett till att de fått fördjupad förståelse för deras eget arbete.

”Det har varit värdefullt att, med hållbarhetsglasögon på, kunna se våra initiativ i en ny kontext och identifiera förbättringspotential. Genom C by Wests vägledning har vi också fått konkreta idéer och lärt oss att strukturera arbetet i etapper för långsiktig hållbarhet. Det har varit en lärorik, inspirerande och enkel process att ta del av, med kontinuerlig feedback från våra intressenter som bekräftar metodikens tydlighet och effekt.” beskriver Marie.

En drivkraft för hållbar utveckling och gemensamt lärande

Marknadsföreningen Sverige är ett bra exempel på hur en ideell organisation kan driva hållbar utveckling och främja gemensamt lärande. Med fokus på medlemsnytta och en vilja att förnya sig förblir föreningen relevant i en föränderlig värld. Genom engagemang, långsiktigt lärande och strategiska samarbeten visar föreningen att även en liten organisation kan ha stor påverkan. 

Med ett genomarbetat hållbarhetsarbete som enkelt kan användas och praktiseras kan de inspirera andra och säkra att deras insatser för framtiden sker på ett meningsfullt och korrekt sätt, vilket stärker deras roll som en positiv kraft i samhället.

Text: Emma Forssell

Foto: Marknadsföreningen Sverige

Emma Forssell

Emma Forssell

Marknadskoordinator och projektledare

Expertisområden: Projektledning, Koordinering, Kommunikation, Innehållsproduktion.

Jag gillar att utforska nya idéer framåt tillsammans med kreativa och passionerade människor. Genom att skapa kreativa forum tillsammans skapas ett innovativt samarbete och det ger så mycket både personligt och professionellt.

Min passion ligger i att skapa struktur och ordning genom planering och analys, samtidigt som jag strävar efter att driva effektiva arbetsprocesser. Möjligheten att kombinera struktur och utveckling gör att jag kan integrera min analytiska och min kreativa sida på ett meningsfullt sätt.

Steg 5: Implementering

Aktivering och implementering utifrån hållbarhetsplattformens inriktning.

Steg 4: Summering & rekommendationer

Paketering och summering utifrån tidigare steg. Framtagande av skräddarsytt taktiskt ramverk och inriktning för fortsatt hållbarhetsarete.

Steg 3: Prioritering globala delmål

Kartläggning av delmål kopplat till huvudmål. Förslag till aktiviteter och kommunikation.

Läs mer om de globala målen här

Steg 2: Prioritering globala mål

Sortering och definition av huvudmål efter relevans för verksamheten och framtida satsningar. 

Läs mer om de globala målen här

Steg 1: Identifieringsfas

Identifiering av affär och verksamhet – inkluderat analysarbete, intervjuer och genomgång av olika strategier.

Bert Menninga

Skribent, redaktör och översättare

Expertisområden: Textkommunikation, översättning svenska-engelska, business english

Att få träffa och bli inspirerad av människor i nätverket från hela världen är det roligaste i mitt arbete. Jag gillar att skriva texter som kommunicerar både internt och externt. Detaljerade texter är roliga men också mer övergripande texter.

Som person är jag nyfiken och intresserad och gillar att sätta mig in i en uppdragsgivares affär och kärnvärden. Den bästa textkommunikationen är oftast kopplad till kundens och målgruppens behov och värderingar.

Helena Wildros

Helena Wildros

Kommunikatör och miljövetare

Expertisområden: Hållbarhet, kommunikation 

Det roligaste med att jobba för våra uppdragsgivare är att bygga relationer med organisationer. Jag gillar att delta i kreativa möten och till exempel skissa fram en plan för hållbarhetsarbete. Jag är både processorienterad och kreativ som person.

Mina egenskaper kommer fram bra i ett teamwork, där vi tillsammans tar fram och förverkligar idéer, och sedan lägger en plan för att genomföra och få insatsen att göra skillnad.

Sofia Haag

Sofia Haag

Kommunikatör och producent

Expertisområden: Innehållsproduktion, sociala medier, kommunikation och poddproduktion.

Min passion är att vara kreativ och skapa innehåll som engagerar, inspirerar och utbildar målgruppen. Jag lyssnar till kundens behov och sätter en kreativ prägel på mitt arbete för bästa möjliga resultat. Det är viktigt för mig att vara uppdaterad och nyfiken i det ständigt föränderliga digitala och sociala medielandskapet.

Tillsammans med kunder och andra konsulter får jag chansen att kombinera rollen som projektledare och kreatör i flera spännande projekt.

Maria Westman, grundare av C by West, står lutad mot en vägg med armarna i kors

Maria Westman

Strategisk rådgivare och grundare av C by West 

Expertisområden: Affärsmannaskap, kommunikation, organisationsutveckling

Jag längtade efter att ge plats för mer långsiktig och personlig rådgivning, på ett metodiskt och humant sätt – det var därför jag startade C by West. Det är viktigt för mig att få lära känna min uppdragsgivare, både som människa och för den profession och roll som hen har.

Jag gillar att få vara kreativ, komma med idéer och initiativ. Min bakgrund inom kreation, produktion och konceptutveckling kommer till nytta – jag gillar att pendla mellan det strategiska och det taktiska.

Den löpande rådgivningen för en uppdragsgivare är en pågående process där allt ständigt förändras och utvecklas, det fascineras jag av.

Integritetspolicy C by West AB

Hantering av personuppgifter

Vi på C by West tycker det är viktigt med din personliga integritet. Här förklarar vi hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. Vi tar hand om dina personliga uppgifter på ett korrekt sätt. Vi följer Integritetsskyddsmyndighetens riktlinjer.

Vad är personuppgifter?

Det som menas med personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk, levande, person. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering. All information om dina rättigheter finns på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida:

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/

Personuppgiftsansvarig

C by West AB.är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi lagrar. 

Organisationsnummer 559130-9710. Adress: Västervägen 18, 194 68 Upplands Väsby. 

Om du har frågor mailar du: maria.westman@cbywest.se 

Vilka personuppgifter samlas in om dig och i vilket ändamål?

C by West behandlar dina personuppgifter i syfte att genomföra, utveckla och informera om sin verksamhet. C by West behandlar bland annat namn, e-postadress, telefonnummer och andra kontaktuppgifter som lämnas när C by West tillhandahåller olika tjänster, ingår avtal och samarbeten, upphandlar eller när någon kontaktar oss via e-post.

När C by West ordnar träffar såsom till exempel seminarium och utbildningar behandlas kontaktuppgifter för att kunna administrera träffar och vid sådana tillfällen kan personuppgifter i form av bilder och filmer behandlas.

Vilka tar del dina personuppgifter?

De medarbetare på C by West som behöver ta del av personuppgifterna för att utföra sitt arbete kommer att ta del av uppgifterna i den omfattning som är nödvändig. Ingen tredje part får tillgång till uppgifterna. C by West kommer att behandla personuppgifterna på de sätt som krävs för att följa gällande lagstiftning.

Var behandlas dina personuppgifter?

Inom EU/EES.

Hur länge sparas dina personuppgifter?

C by West behandlar personuppgifterna så länge det är nödvändigt för det syfte som de samlades in för. Dina personuppgifter sparas inte längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål samt rättslig uppfyllnad av lagringsperiod.

Vad har du för rättigheter som registrerad?

All information om dina rättigheter finns på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida:

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/

Rätt till registerutdrag

För oss är öppenhet och transparens är viktigt. Vill du få mer information om vilka personuppgifter som sparas om just dig så kan du begära att få tillgång till uppgifterna. 

Rätt till rättelse

Du kan alltid begära att få dina personuppgifter korrigerade ifall någon av uppgifterna är felaktiga. Du har även rätt att komplettera dina uppgifter inom ramen för ändamålet.

Rätt till radering

Du kan begära radering av dina personuppgifter ifall: uppgifterna inte längre är nödvändiga för ändamålet. Du invänder mot en intresseavvägning som gjorts baserat på berättigat intresse och ditt skäl väger tyngre. Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsinnehåll eller att personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt

Rätt till begränsning

Du har rätt att begära att behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna som behandlas är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tiden som behövs för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta.

Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling

Du har alltid rätt att slippa direktmarknadsföring och att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en intresseavvägning.

Berättigat intresse

Ifall en intresseavvägning används som laglig grund för ett ändamål har du möjlighet att invända mot behandlingen.

Rätt till dataportabilitet

Om rätten av att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig, och som du har lämnat, överförda till annan personuppgiftsansvarig. Förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiskt.

Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras.
Version 1.2, uppdaterad 2021-12-01